Numbriviga iPadi arvutustes võinuks põhjustada lennukatastroofi

Eelmise aasta esimesel augustil lennufirma Quantas Boeing 738-838 pardanumbriga VH-VZR tegi õhkutõusul Sydney lennuväljalt lennuki sabaga kriipsu rajale. Lennuohutuse eest vastutav kohalik transpordiamet viis läbi põhjaliku juurdluse, kuna tegemist ohtliku olukorraga – lennureisil võib viga saanud sabaosa kergesti puruneda ning põhjustada järjekordse katastroofi. Süüdlaseks sai kaaspiloodi paks näpp, mis piloodi kogemata tehtud numbri valimise vea tõttu lennutrajektoori väljaarvutamisel iPadi programmis lisas lennuki kaaluks kilogrammides 66400 õige numbri 76400 asemel ka Boeingu enda pardaarvutis. Lisaks sellele pani kaaspiloot välistemperatuuri +51C peale talle edastatud +35C asemel. Pardaarvuti loob sisestatud andmete põhjal õhkutõusuks vajaliku mootorite töörežiimi ning vale sisendi tõttu tekkiski antud ohtlik olukord. Mõlemal lendu juhtinud piloodil oli üle 10 tuhande lennutunni, seetõttu tundub üsna imelik, et mõlemad sedavõrd olulise detailiga mööda panid. Õnneks lennukil vigastused puudusid, kuid sarnane viga aastal 1985 nõudis 520 lennureisija elu kui Boeing 747 õhus laiali pudenes.

Üks arvamus “Numbriviga iPadi arvutustes võinuks põhjustada lennukatastroofi” kohta

  1. Üldiselt ma ei tea lennundusest midagi, aga kunagi pidin natuke toda teemat uurima ning võtmefraasiks on siin “electronic flight bag”. Sisuliselt on tegu tava-arvutist reklaamide kohaselt natuke töökindlama arvutiga, läpakas, puutekas, mis-iganes-muu-moe-vidin, mis sisaldab elekroonilisel kujul neid pakse ja mahukaid raamatuid, mida lennu-õnnetuse-filmides piloodid oma viimastel elutundidel/minutitel lappama hakkavad. Ühtlasi on sinna sisse pandud ka maa-kaardid, mis vanasti olid paber-kujul ning kui seal juba kaardid on, siis on mugavuse huvides asi ära ühendatud lennuki autopiloodiga, et saaks lennu trajektoori lennukisse sisestada ja kui see juba autopiloodiga nii kui nii ühendatud on, siis saab sinna ju veel funktsioone lisada ja seda üle krüptitud ühenduse piloodi hotellitoast lennukiga ühendada ja ….

Kommenteerimine on suletud